February 1, 2022 – As children in provinces across Canada settle back into in-person school, new research highlights how important it is to focus on helping kids recover healthy habits – particularly related to diet, physical activity, mental health and screen time.
“Our kids have now spent many months total in lockdown,” said Dr. Katerina Maximova, scientist at MAP Centre for Urban Health Solutions, St. Michael’s Hospital. “Now that many are back in school, the negative effects won’t just disappear. There’s a lot to recover from.”
Maximova gathered in-depth information on students’ lived experiences of COVID-19-related lockdowns, and how they affected kids’ mental health and lifestyle behaviours. Her research found that school closures prompted deteriorating lifestyle behaviours, mental health, and well-being of children. Disruptions led to feelings of boredom and lack of purpose, and limited opportunities for social interaction led to loneliness and an increase in screen time. Unchecked, these changes could mean an increased risk of chronic disease and mental illness in adulthood.
Concerningly, the negative effects were more pronounced for kids in socioeconomically disadvantaged settings.
“Pre-COVID, kids with lower socioeconomic status were already at higher long-term risk of chronic disease, including mental illness,” said Maximova. “However these findings indicate that this generation could be facing an extraordinary burden.”
The study is among the first COVID-19 research based on young kids’ first-hand reports and experience (other research is based mainly on parent views).
The findings underscore the crucial need for investments into evidence-based programs to promote health and wellness for all kids, particularly in schools in disadvantaged neighbourhoods. The APPLE Schools initiative, designed by Maximova and colleagues at the University of Alberta, is one such school-based innovation that has helped thousands of kids improve some of the health behaviours explored in this study. It impacts the lives of 21,000 students annually in 74 schools across British Columbia, northern Alberta, Northwest Territories, and Manitoba, with plans to expand to Ontario.
Read the research:
- Perceived changes in lifestyle behaviours and in mental health and wellbeing of elementary school children during the first COVID-19 lockdown in Canada (view the complimentary infographic)
- Related: “It’s very stressful for children”: Elementary school-aged children’s psychological wellbeing during COVID-19 in Canada
Aider les enfants à se rétablir après les confinements : l’importance de saines habitudes
Le 1er février 2022 – Alors que les enfants des provinces canadiennes reprennent le chemin de l’école, une nouvelle étude souligne l’importance de les aider à retrouver de saines habitudes, notamment en ce qui concerne l’alimentation, l’activité physique, la santé mentale et le temps passé devant les écrans.
« Nos enfants ont passé de nombreux mois en confinement total », a déclaré la Dre Katerina Maximova, scientifique au MAP. « Même si de nombreux élèves sont de retour à l’école, les effets négatifs ne vont pas disparaître. Il leur faudra du temps pour s’en remettre. »
La Dre Maximova a recueilli des informations approfondies sur les expériences vécues par les élèves lors des confinements liés à la COVID-19, et sur la manière dont ils ont nui à la santé mentale et aux habitudes de vie des jeunes. Ses recherches ont révélé que les fermetures d’écoles ont entraîné une détérioration des habitudes de vie, de la santé mentale et du bien-être des enfants. Les perturbations ont suscité des sentiments d’ennui et de vide; les possibilités limitées d’interaction sociale ont conduit à la solitude et à une augmentation du temps passé devant les écrans. Si on les ignore, ces changements pourraient entraîner un risque accru de maladies chroniques et de troubles mentaux à l’âge adulte.
Il est inquiétant de constater que les effets négatifs étaient plus prononcés chez les enfants issus de milieux socio-économiques défavorisés.
« Avant l’arrivée de la COVID-19, les enfants ayant un statut socio-économique faible présentaient déjà un risque plus élevé de maladies chroniques à long terme, y compris de maladies mentales », a déclaré madame Maximova. « Ces résultats suggèrent que cette génération pourrait être confrontée à un très lourd fardeau. »
L’étude est l’une des premières recherches en temps de COVID-19 basées sur les témoignages et l’expérience des jeunes enfants (les autres recherches sont principalement basées sur les points de vue des parents).
Ses conclusions soulignent le besoin crucial d’investir dans des programmes fondés sur des données probantes pour promouvoir la santé et le bien-être de tous les enfants, en particulier dans les écoles des quartiers défavorisés. L’initiative APPLE Schools, conçue par la Dre Maximova et ses collègues de l’Université de l’Alberta, est un exemple de ce type d’innovation scolaire qui a aidé des milliers d’enfants à améliorer certains des comportements de santé examinés dans cette étude. L’initiative a une incidence sur la vie de 21 000 élèves chaque année dans 74 écoles de la Colombie-Britannique, du nord de l’Alberta, des Territoires du Nord-Ouest et du Manitoba, et bientôt de l’Ontario.
Lisez l’étude scientifique (en anglais) :
- Perceived changes in lifestyle behaviours and in mental health and wellbeing of elementary school children during the first COVID-19 lockdown in Canada (regardez l’illustration informative)
- Document associé : « It’s very stressful for children » : Elementary school-aged children’s psychological wellbeing during COVID-19 in Canada